Povzetek knjige UMETNIKOVA POT, osvobajanje ustvarjalnosti, avtorica Julia Cameron
Ne pozabite: ustvarjalna energija se želi izražati preko vas. Dovolite Bogu, da deluje prek vas.
Ustvarjalnost je kot trava - na novo vznikne ob le trohici izkazane pozornosti.
"Človekova naloga je, da iz sebe naredi to, kar ima zapisano v svoji usodi." Paul Tillich
Po naravi smo vsi ustvarjalni.
Teorija ni pomembna tako, kot je pomembna vaja.
Osnovna načela:
- Ustvarjalnost je del naravnega reda. Življenje je energija: čista, ustvarjalna energija.
- Vse oblike življenja, vključno z nami, preveva temeljna ustvarjalna sila iz notranjosti.
- Ko se odpremo svoji ustvarjalnosti, se odpremo stvarnikovi ustvarjalnosti znotraj nas in našega življenja.
- Mi sami smo stvaritve, zato moramo v zameno nadaljevati ustvarjanje tako, da smo tudi sami ustvarjalni.
- Ustvarjalnost je darilo, ki nam ga nakloni Bog. Ko ga uporabljamo, ga obdarimo nazaj.
- Ko ne želimo biti ustvarjalni, ravnamo samovoljno in v nasprotju s svojo pravo naravo.
- Ko se odpremo raziskovanju svoje lastne ustvarjalnosti, se odpremo Bogu: naravnemu redu stvari.
- Ko odpremo svoj ustvarjalni kanal stvarniku, lahko pričakujemo veliko nežnih, a silnih sprememb.
- Varno se lahko odpiramo vedno večji ustvarjalnosti.
- Naše ustvarjalne sanje in hrepenenja so božanski. Kot se pomikamo k njim, se pomikamo k svoji božanskosti.
Za krepitev človekove ustvarjalnosti sta ključni orodji pisanje jutranjih zapisov in izvedba umetniškega zmenka.
PISANJE JUTRANJIH ZAPISOV - tri na roko spisane strani čistega toka zavesti; samodejno pomikamo roko po strani in zapisujmo vse, kar nam pride na pamet. Nič ni preveč malenkostno, nespametno, neumno ali preveč čudno, da tega ne bi izlili na papir.
Vsa jeza, stokanje in ubadanje z malenkostmi, ujeti v jutranje zapise, stojijo med vami in vašo ustvarjalnostjo. Spravite to na papir.
Kot zablokirani umetniki smo nagnjeni k neizprosnem kritiziranju samih sebe. Čeprav drugi v nas vidijo dejavne umetnike, se pri sebi počutimo, kot nikoli ne bi naredili dovolj, v zvezi z vsem, kar naredimo, pa, da to ni pravilno. Smo žrtve svojega notranjega večnega ocenjevalca, kritika, ki prebiva v našem umu in vzdržuje neusahljivo zalogo uničevalnih pripomb, pogosto pod krinko resnice. Vedno imejte pred očmi, da negativna mnenja vašega kritika niso resnična.
Včasih ste najbolj ustvarjalni prav na dneve, ko se vam zdi, da je vse, kar počnete, samo za v koš.
Na zahodu dajemo prednost logičnim možganom. Logični možgani so bili in so naši možgani, ki nam omogočajo preživetje. Delujejo po znanih načelih. Česar ne poznajo, je zanje nepravilno ali morebiti nevarno. Logični možgani so naš kritik, vsiljujejo nam pomisleke, ne da bi se dali motiti. Umetniški možgani so naš izumitelj, naš otrok, naš raztreseni profesor. Umetniški možgani so naši ustvarjalni, celostni možgani. Razmišljajo o barvah in vzrocih.
"Slikanje je le druga oblika pisanja dnevnika." Pablo Picasso
UMETNIŠKI ZMENEK: Gre za enoto časa, morda dve uri na teden, ki jo namenite negovanju svoje ustvarjalne zavesti, svojega notranjega umetnika. V najosnovnejši obliki gre za izlet, igralne urice, ki jih načrtujete vnaprej in za nobeno ceno ne izpustite. Z jutranjimi zapisi oddajate. Sebi in vesolju sporočate, kakšne so vaše sanje, nezadovoljstva in upi. Ko pa se podate na umetniški zmenek, sprejemate spoznanja, navdihe, usmeritve.
Da, vašega umetnika je treba peljati ven, ga razvajati in mu prisluhniti.
"Vsak otrok je umetnik. Problem je, kako naj ostane umetnik, ko odraste." Pablo Picasso
V daljšem obdobju in z vsakim končanim izdelkom močno izčrpamo vodnjakove rezerve. Če iz vodnjaka potegnemo preveč vode ali iz ribnika preveč rib, se naše zaloge zmanjšajo. Zaman se oziramo za želenimi podobami. Naše delo presahne, mi pa se sprašujemo, zakaj. "Pa tako dobro mi je šlo!" Resnica je takšna, da lahko delo presahne prav zato, ker je šlo tako dobro. Umetnik se mora naučiti skrbeti zase. Skrbno mora nadzorovati ustvarjalne zaloge in jih po potrebi obnavljati. Polnjennje vodnjaka obsega dejavno iskanje podob, ki bi osvežile naše ustvarjalne rezervoarje. Umetnost se rodi v pozornosti, podrobnosti ji pomagajo na svet. Lahko se zdi, da je umetnost širokopotezna, z veličastnimi načrti in skicami, a se nas najbolj dotaknejo malenkosti. Drobec v obliki podobe nam ne da miru, dokler se ne zlije v umetnost. Tudi sredi bolečine pozornost na podrobnosti razvedri obraz. Umetnik, ki bo trdil drugače, laže.
Da bi lahko govorili v jeziku umetnosti, se moramo ob njej počutiti udobno. Jezik umetnosti je podoba, simbol. Ne pozna besed, čeprav je umetnost tudi v tem, da se jo poskuša ujeti vanje. Jezik umetnika je jezik čutnih doživetij.
Pri polnjenju vodnjaka imejte v mislih čarovnijo. Navdušenje. Zabavo. Ne razmišljajte o dolžnosti. Ne delajte tega, kar naj bi počeli. Lotitie se nečesa, kar vas zanima, raziščite, kar vas privlači. Naj vam bo vodilo skrivnostnost in ne mojstrstvo.
"Domišljija potrebuje veliko brezciljnega tavanja - dolgotrajnega, neučinkovitega, veselega postopanja in zapravljanja časa v brezdelju." Brenda Ueland
Kot mladi umetniki si želimo in tudi moramo biti pohvaljeni ne le za dosežke in zmage, temveč tudi za prizadevanja in poskuse. Na žalost veliko umetnikov ne dobi te ključne zgodnje spodbude. Tako se morda sploh ne zavedajo, da so umetniki.
"Če bi si umetniki lahko sami izbirali oznako zase, sem prepričan, da si jih večina ne bi izbrala nobene." Ben Shahn
Vse preveč pogosto se umetniške vzgibe pri otrocih zanemari ali zatre. Pogosto želijo dobronamerni starši svoje otroke spodbuditi k oblikovanju drugačnih osebnosti. "Ne sanjari!" svarijo.
Zaradi mita o stradajočem umetniku bodo v redkih družinah svojim otrokom rekli, naj se preizkusijo v umetniškem poklicu. Če pa se jih že spodbuja, se otrokom dopoveduje, naj imajo umetnost za hobi, ustvarjalno kopreno, ki bo popestrila sivino vsakdana.
"Naučili so nas, da biti negativen pomeni biti realen, in biti optimističen pomeni biti nerealen." Susan Jeffers
Napake so potrebne. Opotekanja so normalna. Delamo drobne korake. Od sebe bi morali zahtevati, da pri delu vztrajamo, ne pa, da smo popolni.
Okrevanje v ustvarjalnosti je kot trening za maraton - za vsak hiter kilometer potrebujemo deset počasnih. To pa bo šlo egu morda v nos. Želimo si biti izjemni, in to takoj.
Morate biti pripravljeni biti slab umetnik, da bi si kot umetnik lahko opomogli. Dovolite si biti začetnik. S tem, ko ste slab umetnik, imate priložnost biti umetnik in morda, čez čas, zelo dober umetnik.
Možno, povsem možno, je biti umetnik in biti srečen v ljubezni. Povsem možno je biti umetnik in finančno uspeti.
Ko prebujamo svoje ustvarjalne dele sebe, doživljamo vzpone in padce. Več moči kot imamo, močnejši bodo tudi napadi dvoma vase. To je normalno.
Kakor se mora zdravljeni alkoholik upreti prvemu požirku, se mora zdravljeni umetnik upreti prvi misli. V našem primeru je prva misel dejansko dvom vase: "Mislim, da to moje delo nima nobene vrednosti."
Ustvarjalnost je v polnem zamahu, ko sami sebe sprejemamo in se počutimo varne. Umetnik v vas je tako kot majhen otrok najbolj srečen, če ve, da je na varnem.
Podobno same sebe odvračamo od ustvarjalnosti, če se družimo z zdraharji. Zdraharji so osebnosti, ki dvigujejo veliko prahu. Pogosto so karizmatični, šarmantni, ekstremno iznajdljivi in močno prepričljivi. Za ustvarjalca v njihovi bližini pa so skrajno uničujoči. Saj jih poznate: karizmatični, a neobvladljivi, z ogromno problemi in malo rešitvami.
"Umirite se in uživajte življenje. S hitenjem ne zamujate samo lepih razgledov - izgubite tudi občutek, kam ste namenjeni in zakaj." Eddie Cantor
Naj bo uspeh ali neuspeh, življenjske okoliščine imajo malo opraviti s kakovostno preživetimi dnevi. Kakovost življenja je odvisna od sposobnosti uživanja. Sposobnost uživanja je dar pozornega opazovanja.
V trenutkih bolečine, ko je prihodnost preveč strašna, da bi mogla misliti nanjo, preteklost pa preveč boleča, da bi se je spominjala, sem se naučila namenjati pozornost sedanjosti.
Jeza je gorivo. Jezi moramo prisluhniti. Ona je glas, krik, prošnja, zahteva. Jezo moramo spoštovati. Jeza je zemljevid. Pokaže nam, kje so naše meje. Pokaže nam, kam želimo iti. Pokaže nam, kje smo bili, in nam da vedeti, kdaj nam to ni bilo všeč.
Življenje je to, kar naredimo iz njega.
"Prosite in se vam bo dalo, trkajte in se vam bo odprlo," so besede Jezusa Kristusa. Kažejo na znanstveno metodo: prosite (eksperimentirajte) in poglejte, kaj se bo zgodilo (zapišite razultate).
Vesolje nas podpre pri dragocenih načrtih, zlasti, če so drzni in obsežni.
...
Iz knjige UMETNIKOVA POT, osvobajanje ustvarjalnosti, avtorica Julia Cameron